Wednesday, May 25, 2011

Tajuk Panas Sejarah SPM 2011

Tajuk-Tajuk PANAS Sejarah SPM 2011

Tema 7 : Tingkatan 4

Bab 1 :
a)Tamadun Hwang Ho
b)Tamadun Indus

Bab 2 :
a)Tamadun Yunani
b) Ekonomi dan pendidikan Tamadun India

Bab 3 :
a)Pengaruh Hindu Buddha di Asia Tenggara
b)kepentingan monumen / Bahasa Sanskrit

Tema 8 : Tingkatan 4

Bab 5 :
a)Piagam Madinah,
b)Pembukaan Semula Kota Makkah

Tema 9 : Tingkatan 4

Bab 9 :
a)Revolusi Pertanian
b) Reformation

Bab 10:
a)Undang-Undang Tanah di Tanah Melayu, Sabah dan Sarawak,
b)Dasar Pertanian
c)Kedatangan Imigran China dan India,

Tema 10 : Tingkatan 5

Bab 1:
a) Birokrasi barat di Thailand dan Filipina,
b) Nasionalisme di Thailand

Bab 2 :
a)Gerakan Islah,
b)Peranan majalah dan Novel

Tema 12 : Tingkatan ( Tema wajib )

Bab 9 : Perang Dunia Pertama

Sunday, May 15, 2011

Kehebatan Genghis Khan




Dari segi sejarah terdapat nama-nama yang memiliki kegilaan untuk keluar menguasai dunia dan telah berjaya memperoleh kejayaan yang memberangsangkan dengan menguasai wilayah seperti Alexander The Great, Genghis Khan, Napoleon Bonaparte dan Adof Hitler yang tidak boleh dilakukan oleh sebarangan orang.

Namun Genghis Khan lebih hebat daripada mereka bertiga kerana beliau mengusai wilayah yang lebih besar daripada mereka dan pengaruhnya bertahan lebih lama.

Napoleon dan Hitler dapat dikalahkan ketika masih hidup dan penaklukan mereka juga agak singkat.

Adapun Alexander tidak dapat dikalahkan tetapi beliau tidak menamakan penggantinya dan empayarnya runtuh selepas kematiannya.

Tetapi Genghis Khan berjaya menyusun penaklukannya dan anak cucunya mampu meneruskan penguasaan bahkan Mongol mampu mempertahan kuasanya beberapa abad selepas kematiannya.

Seperkara lagi, jika Christopher Columbus, Simon Boliver dan Thomas Edison tidak wujud mungkin ada orang lain yang akan menemui benua Amerika, membebaskan Amerika Selatan atau mencipta cahaya elektrik.

Namun tanpa Genghis Khan penaklukan Mongol abad ke 13 Masehi mungkin tidak berlaku dan suku kaum Mongol tidak pernah bersatu sebelum abad tersebut serta mereka tidak pernah bersatu semula.

Bahkan dapat juga dikatakan bahawa Genghis Khanlah sebagai tokoh utama dalam sejarah serangan Mongol. Beliau telah melaksanakan satu kombinasi taktik ketenteraan dan perang urat saraf untuk mencantas kemungkinan adanya saingan terhadap kekuasaan Mongol.
Sumber: Ustaz Shahrul Azmi Sidek

Thursday, May 5, 2011

Kajian kurikulum Sejarah tidak wajar cetuskan prasangka buruk rakyat

TRANSFORMASI pendidikan membabitkan kurikulum sekolah rendah dan menengah membuktikan kerajaan amat prihatin dengan perkembangan pendidikan disediakan untuk rakyat. Langkah itu dilakukan secara menyeluruh bagi melahirkan pelajar yang bukan saja cemerlang akademik dan kokurikulum, malah bertujuan membentuk masyarakat patriotik yang mampu mengamalkan semangat perpaduan. Kajian semula kurikulum, khususnya bagi mata pelajaran Sejarah tentunya mengambil kira beberapa perkara yang boleh membentuk keperibadian pelajar yang seimbang dari segi rohani dan jasmani. Justeru, adalah penting dalam melakukan transformasi ini, apa juga fakta tidak tepat diperbetulkan dan diselaraskan agar tidak timbul perasaan tidak puas hati mana-mana golongan dalam masyarakat apabila Sejarah menjadi antara mata pelajaran wajib lulus dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) mulai 2013. Langkah mewujudkan jawatankuasa khas mengkaji maklum balas dan pandangan semua pihak termasuk guru, pelajar, pensyarah maktab perguruan dan penyelidik di pusat pengajian tinggi adalah langkah bijak dan kena pada masanya.

Seperti kata Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin, matlamat kurikulum Sejarah yang akan diperkenalkan kelak, harus mampu melahirkan pelajar yang cintakan tanah air, sekali gus memperkukuhkan semangat setia negara sejajar gagasan 1Malaysia diilhamkan Perdana Menteri. Kajian itu adalah juga sebahagian daripada transformasi Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM) dan Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR) yang diguna pakai sekarang. Mulai 2014 Kementerian Pelajaran akan memperkenalkan Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM) yang mula diguna pakai pelajar Tingkatan Satu, sementara Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) membabitkan murid Tahun Satu. Bagaimanapun, murid yang memasuki Tahun Satu tahun ini akan mempelajari mata pelajaran Sejarah buat pertama kali di sekolah rendah apabila mereka melangkah ke Tahun Empat. Langkah ini menggantikan mata pelajaran Kajian Tempatan yang dipelajari sekarang bagi menerapkan nilai kewarganegaraan di kalangan generasi muda yang semakin terhakis.