Thursday, March 18, 2010

KERJA KURSUS SEJARAH PMR 2010(Tugasan 2)


(Rencana ini boleh dijadikan contoh menyiapkan Tugasan 2 (Esei) Sejarah PMR 2010).


Tajuk : Bagaimanakah sambutan perayaan tradisi pelbagai kaum dapat memperkukuh dan mengekalkan perpaduan dalam kalangan rakyat Malaysia.

Perayaan tradisi yang disambut pada setiap tahun oleh setiap bangsa di Malaysia mampu memupuk semangat cintakan negara baik dikalangan dewasa mahupun remaja serta kanak-kanak. Perayaan tahunan seperti Hari Raya Aidilfitri, Tahun Baru Cina dan Deepavali mampu memperkukuh dan mengekalkan perpaduan dalam kalangan rakyat Malaysia.

Bagaimanakah sambutan perayaan tradisi pelbagai kaum dapat memperkukuh dan mengekalkan perpaduan dalam kalangan rakyat Malaysia?


Sambutan perayaan tradisi pelbagai kaum dapat memperkukuh dan mengekalkan perpaduan dalam kalangan rakyat Malaysia melalui beberapa aspek. Antaranya ialah…

Penganjuran Rumah Terbuka

Rumah terbuka mampu mengekalkan perpaduan dalam kalangan rakyat Malaysia kerana Rumah Terbuka bagi sesuatu perayaan mampu mengabungkan beberapa suku kaum di bawah satu bumbung. Contohnya, Rumah Terbuka Hari Raya Aidilfitri yang diadakan oleh Pemimpin sesuatu kawasan akan menjadi tumpuan rakyat berbilang bangsa.


Pertunjukan Kesenian sesuatu kaum

Keseniaan sesuatu kaum kini bukan sahaja menjadi tumpuan kaum tersebut sahaja malahan turut menjadi tumpuan suku kaum lain. Sebagai contoh, Perayaan Tahun Baru Cina akan menarik pelbagai kaum untuk turut memeriahkannya kerana unsur kesenian Tahun Baru Cina iaitu Tarian Singa (Lion Dance) menjadi kegemaran suku kaum lain.

Melalui media dalam mengwar-warkan sambutan perayaan tradisi sesuatu kaum

Media massa adalah salah satu sumber informasi yang terkini dan berguna untuk masyarakat. Media massa juga merupakan wadah penyampaian maklumat yang berkesan kepada masyarakat. Pihak media hendaklah sentiasa peka kepada keadaan disekeliling agar maklumat dapat disampaikan dengan serta merta dengan berkesan. Tidaklah masyarakat mejadi seperti katak dibawah tempurung yang tidak mengetahui perkembangan di sekelilingnya. Setiap sambutan perayaan perlulah mendapat liputan meluas daripada media.

No comments:

Post a Comment