Friday, July 23, 2010

AKU DAN CIKGU KU…

AKU DAN CIKGU KU…



Semasa di Sekolah Rendah Kg Jawa,Pontian(19769-75) aku sangat suka dengan cikgu Omar (Guru besar) .Cerita yang masih aku ingat ialah KISAH PELAYARAN SINBAD..masih aku ingat gaya dan isi ceritanya hingga sekarang.. Cikgu darjah satu pula Cikgu Abd Rahman..tulisannya sangat cantik !..Ustaz Ngadimu pula suka tersenyum menambah indah wajahnya yang agak hitam manis.. Rata –rata cikgu zaman itu naik motorsikal dan basikal. Cikgu Alagapan satu-satunya guru India di sekolahku. Bila Hari Deepavali, beliau hadiahkan gula-gula pada kami…




Pada sebelah petang, kami sekolah agama. Cikgu yang kami sangat sangat ingati ialah Ustaz Kadri Sarbini dan Ustaz Md Radin. Sibuknya mereka ..kerana kekurangan guru agama .




Bila masuk sekolah menengah(1976)..cikguku semakin ramai. Aku belajar Sains Pertanian dengan Cikgu Arshad yang berjambang lebat. Cikgu Suparman mengajar Matematik..beliau garang dan tegas kerana kalau tak lulus matematik tak boleh naik ting.4. Seorang lagi guru matematik ku ialah Cikgu Abd Aziz. Tubuhnya tak lah tinggi tapi kalau tak siap tugasan ..beliau akan mencubit bawah ketiak...mesti berbekas.....sebesar 50 sen.




Semasa di ting.4(1979)aku sangat minat dengan cara Cikgu Kamil mengajar Geografi. Beliau adalah penanda kertas peperiksaan subjek tersebut..Cikgu Sabariah mengajar Rampaian Sains. Cikgu Matematik aku adalah Cikgu Ramlan Dirham.. beliau mengajar dengan mengunyah gula-gula !...(kami tak pernah tanyapun. kenapa.)


Pengetua SMK Ayer Baloi pada masa itu ialah En Khusaini (pengetua termuda di Pontian ?) . Cikgu Lim bertugas di Koperasi sekolah. Cikgu Azizah sangat rapat dengan pelajar dan sering datang ke rumah anak muridnya termasuk rumah ku. Cikgu Rohani –cikgu yang diingati kerana bukan saja cantik tapi sering mengenakan aksesori berwarna merah dari kasut,beg tangan , baju dan keretanya..



Semasa di tingkatan 6 (1982-83)di SM Dato’Penggawa Barat, masih ku ingat beberapa guruku. Antaranya En Mohd Sakeh (warden asrama), Cikgu Ahmad Dalimi( Peng.Am),En Shukor( Guru Pengawas –meninggal semasa kami d ting.6 rendah)....dan ramai lagi yang tak dapat nak dinukilkan semuanya...




Pada mereka, ku ucapkan terima kasih yang tidak terhingga...tanpa mereka kami tak akan berjaya .Kami sedar, apapun tindakanmu hanyalah untuk menjadikan kami seorang manusia. Kini aku sendiri menyambung tugasmu dahulu.



Moga Allah saja yang dapat membalas segala jasamu. Ramai di antara mereka kini telah kembali ke Rahmatullah.Maka hanya AL FATIHAH saja yang dapat ku baca dan hadiahkan kepada mereka....



Saya sayang cikgu !.



Nukilan anak muridmu:

Cikgu Abd Aziz Maryani

SMK Kota Masai 2

No comments:

Post a Comment