Sunday, August 15, 2010

MENGAPA PERLU BELAJAR SEJARAH?

Siri 1: Salahkah Pelajar Kita?

Bukan menjadi satu rahsia lagi bahawa majoriti pelajar memang tidak meminati subjek ini. Syabas kepada guru-guru yang masih setia dan bersemangat untuk terus mengajar subjek kritikal ini. Kritikal sehinggakan subjek ini dijadikan subjek teras dalam sistem pendidikan negara kerana hanya dengan cara inilah maka pelajar terpaksa mempelajarinya. Andaikan subjek ini dijadikan subjek elektif, kita wajib percaya banyak sekolah yang tidak memilihnya. Apatah lagi pelajar…seperti mengantuk disorongkan bantal !.

Bukan salah pelajar sahaja mengapa berlakunya keadaan ini. Antara faktor yang boleh kita nyatakan ialah perubahan dunia atau zaman itu sendiri yang tidak boleh kita elakkan. Manusia alaf sekarang memang memerlukan teknologi, saintifik dan ICT.Maka mana-mana subjek berbentuk kemanusiaan akan surut dan tenggelam. Tidak lagi menjadi keutamaan dalam pemilihan kursus dan pekerjaan,terutamanya subjek Sejarah.

Tanyalah pada ibu bapa: jika diberi pilihan mahukan anak mereka A dalam Matematik atau Sejarah?...tentu jawapannya A dalam Matematik..Malah dapat C untuk Matematik dianggap lebih membanggakan daripada A dalam Sejarah..Untuk keperluan dan tuisyen subjek Sains Matematik, ibu bapa sanggup menyediakannya. Namun untuk membeli buku teks atau latihan Sejarah sangatlah berkira dan banyak tanya.

Selidiki, berapa peruntukan untuk subjek Sains dan Matematik berbanding subjek kemanusiaan. Tentu kita masih ingat PPSMI. Sebuah sekolah biasa sahaja mendapat peruntukan sekitar RM500,000.00 untuk P&P subjek Sains dan Matematik. Akseksori berupa komputer riba, latihan, kursus dan elaun khas untuk guru-guru yang terlibat dalam PPSMI menyebabkan mulut guru Bahasa , Teknik Vokasional dan Sains Kemasyarakatan melopong luas !.

Bila penempatan guru baru, . Adakakah lagi guru yang opsyen Sejarah?. Ada?. Entahlah, setahu saya seperti mencari semut hitam di waktu malam. Yang ramai tentunya dari subjek lain, terutamanya opsyen Sains Matematik. Maka apabila jadual waktu diedarkan, mereka yang opsyen Sains Matematik berkerut dahi kerana mengajar Sejarah,Geografi ,Bahasa Melayu , PSV.Moral atau Pendidikan Agama Islam !. Ini benar-benar terjadi...bukannya cobaaan..


Tunggulah kalau ada guru GSTT yang sampai. Merekalah yang akan menjadi guru sejarah baru...tanpa latihan tanpa pengalaman langsung berkaitan P&P khususnya Sejarah.

Siapa yang menjadi mangsanya?. Pelajar. Kenapa? Pemberatan Kementerian Pelajaran terhadap subjek tertentu sangat berbeza, sikap ibu bapa itu sendiri dan guru yang mengajar bukan opsyen menghasilkan pelajar yang kita hadapi sekarang. Bayangkan jika berada di tempat mereka(pelajar)

Saya sudah biasa bertemu dengan guru-guru yang tidak berminat, merungut-rungut ,tidak tahu malah menangis dan menolak untuk mengajar Sejarah kerana bukan bidang yang diambil semasa di universiti dahulu. Jadi anda bayangkanlah bagaimana mereka ini mengajar di dalam kelas !. Mereka mengajar kerana terpaksa.....

SALAHKAH PELAJAR KALAU MEREKA BOSAN DAN TIDAK BERMINAT DENGAN SUBJEK SEJARAH ?.....

No comments:

Post a Comment