Sunday, August 15, 2010

SEKALI AIR BAH, KURIKULUM BAKAL BERUBAH

Setiap perubahan memang ada pro dan kontra. Bila Pak Menteri baru maka akan ada perubahan yang berlaku. Perubahan yang paling mendapat ulasan adalah yang berkaitan dengan sistem pendidikan.

Mengapa?. Kerana ia melibatkan kira-kira 400,000 guru, 6 juta pelajar dan 10 juta ibu bapa !. Bayangkan berapa banyak wang peruntukan untuk perubahan itu..... Itu baru bertukar menteri..bagaimana jika bertukar kerajaan?

Apapun akhirnya nanti, guru juga yang perlu berkorban untuk menjayakannya. Surat untuk menghadiri kursus,mesyuarat,
meja bulat,seminar dan sebagainya pasti menyusul.. Maka waktu P&P,hujung minggu atau cuti akan diisi dengan perkara-perkara tersebut.

Maka bertambahlah senarai guru relief (tak cerita lagi guru cuti bersalin ,sakit,berkursus,kahwin,cuti tanpa gaji,PJJ dll).Syilibus tak habis,pelajar tak belajar spt dalam Jadual Waktu rasmi...

Kes ponteng bertambah,kes disipin tertunda dan berlipat ganda.Ada sekolah terputus bekalan air dan letrik berbulan / bertahun, guru tak cukup, kalau ada pun langsung bukan opsyen...Guru matematik mengajar BM, guru kimia mengajar Sejarah, guru biologi mengajar senilukis,guru sains mengajar Pend.Agama Islam!

Perubahan memang menuntut pengobanan. Pengorbanan akan menghasilkan kejayaan. Kejayaan itu sangat manis.
Rasa manis itu hanya dirasai oleh orang yang ikhlas. Ikhlaskah semuanya?. Dari pembuat dasar,pelaksana dan penerimanya?

PERUBAHAN MANAKAH YANG PALING UTAMA

No comments:

Post a Comment