Friday, October 29, 2010

MENGAPA KITA PERLU BELAJAR SEJARAH

Siri 2 : Di mana kekuatan Subjek Sejarah?

Kita sedia maklum banyak sebab mengapa pelajar kita tidak meminati subjek Sejarah. Terlalu banyak jika hendak disenaraikan. Kebanyakannya menuding kepada diri pelajar seperti kurang bermotivasi,malas membaca, tidak faham kepentingan sejarah, menganggap terlalu banyak fakta perlu diingati dan sebagainya.

Bagi saya, Allah Maha adil. Setiap kesusahan ada kemudahan. Setiap kesempitan ada kesenangan. Tidak semua pelajar yang meminati atau menyukai sesuatu subjek walaupun subjek itu sangat penting seperti Matematik ,Sains, Bahasa Melayu mahupun Bahasa Inggeris. Kita tidak boleh memaksa semua orang pada perkara yang sama. Sepertimana bukan semua orang menggilai bola sepak,artis,satay , roti canai , nasi lemak dan teh tarik

Buktinya, bilamana saya membuat sportcheck, ada pelajar yang membawa hanya buku teks Sejarah. Semasa membuat rondaan, saya masuk ke kelas yang tiada guru. saya dapati ada sebilangan pelajar yang sedang asyik menyiapkan tugasan guru sejarahnya. Pernah semasa menemuduga bakal calon guru( semestinya bekas pelajar )beliau menyatakan Sejarah adalah mata pelajaran yang paling diminati. Bila tidak masuk kelas, ada pelajar yang bertanya mengapa tak masuk mengajar sejarah?. Ada pula yang berjanji untuk mendapatkan A dalam peperiksaan PMR dan SPM.

Semua ini membuktikan bahawa, masih ada pelajar yang Allah kurniakan minat untuk menerokai subjek ini. Setiap ilmu adalah dari Allah, maka kepada siapa yang Allah akan beri juga adalah kehendakNya. Kita sebagai guru juga telah ditentukan untuk menyampaikan ilmu Sejarah di sekolah.

Mengapa setiap kali keputusan PMR dan SPM keluar pelajar yang mendapat A juga semakin meningkat?. Ini menunjukkan sebenarnya di luar lingkungan kita masih ramai pelajar yang menggemari subjek ini. Maka kita kena cari bagaimana di sekolah lain pelajar dalam subjek ini terus meningkat.

Kita kena cari kekuatan itu. Di mana kekuatan tersebut. Jika dalam subjek yang bernama Matematik,Perakaunan, Asas Ekonomi , Biologi, Kimia dan lain-lain jelas sudah ada nilai komersialnya. Mempelajarinaya pun sudah merasa bangga apatah lagi lulus cemerlang. Hampir semua kolej,politeknik dan universiti menetapkan syarat dan keutamaan pada subjek tersebut untuk diterima masuk.

Ini kerana subjek tersebut bernilai untuk kursus dan bakal kerjaya yang diceburi.

Saya berpendapat, kekuatan subjek ini pada 2 perkara iaitu:

a) Guru sejarah itu sendiri

b) Isi kandungan subjek Sejarah

Saya amat yakin, kekuatan guru sejarah teramatlah penting untuk mengimbangi faktor luaran yang kurang menyokong subjek ini. Dengan kekuatan tersebut, isi kandungan sejarah yang diajar menjadi menarik dan hebat.

Ikuti sambungan Siri 3 : Kehebatan Guru Sejarah.

No comments:

Post a Comment