Sunday, February 27, 2011

Aku dan Rotan..


Bab rotan-merotan di sekolah sering menjadi tajuk paling panas dan dah ada yang jadi kes serius. Sampai satu tahap dah boleh jadi kes polis.

Aku sendiri masa sekolah dulu, dah kena hentam dengan batang paip, dah pernah kena pembaris panjang warna kuning tu oleh cikgu-cikgu sekolah aku tu. Memang ada kalanya memang salah aku tapi ada juga memang totally bukan salah aku. Tapi aku reda ajelah. Aku kan lelaki. Kena tahan beb. Setakat kena rotan kat tangan, punggung dan badan. Memang mula-mula aku tak tahan. Tapi aku lagi tak tahan, kalau berita aku kena rotan kat sekolah mak abah aku tahu. Nescaya, aku akan kena rotan lagi teruk lagi. Abah aku tahu, kalau aku kena rotan, itu tandanya memang aku cari pasal kat sekolah. Dia tak kisah anak dia kena rotan, janji anak dia berguna satu hari nanti.

Memang aku pun trauma gak. Tapi tak adalah sampai tak nak datang sekolah. Itu lagi teruk. Abah aku pantang aku tak pergi sekolah. Demam pun kena pergi. Sebab kalau aku duduk rumah, memang tak ada sape nak jaga. Abah dan mak aku kerja. Petang baru ada kat rumah. Jadi, pergi sekolah tu wajib bagi aku.

Setakat berbekas kat badan dan kaki, aku dah biasa. Sekarang, bekas-bekas tu pun dah tak ada Dah hilang. Sebab tu, bila aku jadi cikgu, memang aku rotan pelajar. Tapi aku control juga. Tidak terlalu kuat, tidak juga terlalu perlahan. Sebab pelajar-pelajar sekarang, kalau kita tak didik dari kecil, masa dah besar nanti, masa dah masuk sekolah menengah, perangai kurang ajarnya akan menjadi-jadi. Masa itulah nanti ada mak bapak budak salahkan pelajar kalau anaknya kena rotan, kalau anaknya ponteng sekolah, kalau anaknya fail dalam exam. Semua salah cikgu. Pernah kan jadi macam ni kat sekolah korang? Betul tak cikgu-cikgu sekalian? Sebab tu, dari sekolah rendah lagi, disiplin tu cikgu-cikgu akan terapkan pada pelajar. Bukan apa, demi masa depan pelajar-pelajar juga.

Dipetik dari Blog Oh Cikgu.com

No comments:

Post a Comment