Sunday, February 27, 2011

Sejarah Pendidikan Guru

Aku rasa mungkin cikgu-cikgu atau para pembaca harus tahu tentang sejarah bermulanya IPG yang ada sekarang .

Institut Pendidikan Guru merupakan sebuah institusi pengajian tinggi yang melatih bakal-bakal guru sekolah rendah dan menengah. Di Malaysia, semua Institut Pendidikan Guru (IPG) ini dikelolakan oleh Bahagian Pendidikan Guru (BPG), Jabatan Sekolah dan Kementerian Pelajaran Malaysia. Namun demikian, institusi ini masih menggunakan nama Institut Pendidikan Guru (IPG) dan telah mempunyai IPG induknya tersendiri iaitu IPGM.

Sejarah pendidikan guru di tanah air bermula dengan penubuhan institusi berikut;

1. 1878 – The Malay High School, Singapura. Waktu ni, aku pun tak lahir lagi. Tapi memang antara sekolah yang cukup Top. Siapa yang belajar kat sini, memang orang kagum punya. Awek-awek mesti cair punya kalau kita kata kita belajar kat ini..

2. 1922 – Sultan Idris Training College, Tanjung Malim – melatih guru-guru Sekolah Melayu. Kini, maktab perguruan ini telah bertukar kepada Universiti Perguruan Sultan Idris atau lebih dikenali dengan singkatan UPSI. Sekolah ni memang lama. Sampailah hari ini masih ada. Sampai nak masuk UPSI sekarang, pointer masa matrikulasi kena tiptop. Setakat 2.5 ~ 2.8? Tak payahlah..

3. 1935 – Women Teachers’ Training College, Melaka : maktab ini telah melatih guru-guru perempuan terutamanya dalam bidang Sains Rumah Tangga. Kini, maktab perguruan ini telah ditukar kepada Institut Pendidikan Guru Malaysia, Kampus Perempuan Melayu, Melaka. Ini untuk perempuan sahaja. Lelaki, boleh blah..

4. 1951 – Malayan Teachers’ Training College, Kirkby, Liverpool, England : Kerajaan Malaysia (Malaya) telah mengambil alih sebuah pusat latihan guru British untuk melatih guru Tanah Melayu di England dengan hasrat untuk melahirkan tenaga pengajar tempatan yang mantap dari segi latihan guru dan fasih berbahasa Inggeris. Maktab ini telah ditutup pada tahun 1962 apabila kerajaan Britain mengambil semula tapak maktab ini kini ia merupakan kawasan perumahan dan pusat komersial. Maktab ini telah melatih 1500 guru antara 1952 hingga 1962. Salah satu peristiwa bersejarah yang berlaku di tempat ini adalah peristiwa pengisytiharan kemerdekaan Malaya oleh Y.A.M Tuanku Abdul Rahman, Perdana Menteri Malaysia yang pertama.

5. 1955 – Malaysian Teacher Training College (MTT), Brinsford Lodge,Wolverhampton, England : Bekas sebuah kilang di Britain ini pernah menjadi sebuah kolej latihan untuk guru Malaysia pada 1955 hingga 1964. Pusat latihan perguruan ini telah melatih 300 guru dalam pelbagai matapelajaran.

Okeh, jum naik semula mesin masa ke tahun 2011. Fuhh, itulah dia beberapa institusi pengajian yang ada dan berkaitan dengan Malaysia. Memang ramai yang tak tahu langsung tentang sejarah IPG ni.

Sumber: Portal Rasmi KPM

No comments:

Post a Comment