Thursday, June 17, 2010

Yang Tersirat.....


Kisahnya ada satu masaalah akan timbul.

Masaalah ini kalau tidak ditangani, boleh menjejaskan bekalan makanan negara. Kegagalan boleh jejaskan jawatan dalam kabinet. Sebut jawatan, cepatlah mana-mana Menteri kerja.

Masaalah yang bakal timbul ini diketahui dari perbualan antara ayam dan lembu di sebuah ladang ternakan:

Ayam: Manusia ni memang pentingkan diri sendiri!

Lembu: Kenapa kau kata macam tu?

Ayam: Tengoklah. Apa mereka buat kat aku!

Lembu: Hah! Buat apa pulak?

Ayam: Aku ni bertelur hari-hari. Aku cadang naklah dapat anak dua tiga ekor. Orang kata ada juga waris aku bila aku dah tak de nanti. Tapi manusia ni memang tak berhati perut. Hari-hari dia orang makan telor aku, macamana aku nak dapat anak!

Lembu: Alah! Kau punya masaalah kecil aja!

Ayam: Maksud kau?

Lembu: Aku ni, kalau fikirkan nasib aku lagi malang. Rasa nak bunuh diri pun ada. Bayangkan, hari-hari manusia minum susu aku tapi sorang pun tak pernah panggil aku MAK!

Ayam: (Terdiam)
Bayangkan masaalahnya kalau lembu mogok tak mahu keluarkan susu.

Ada betul juga, kebanyakan manusia yang hidup di Malaysia membesar dengan susu lembu lebih dari susu ibu.

Mak kita sebenar adalah lembu. Tak batal air sembahyang tersentuh lembu berlainan jantina

No comments:

Post a Comment