Sunday, June 13, 2010

Guru Tirai Besi


Suwaminathan bersama guru-guru dan para pegawai kanan Penjara Kajang sempena sambutan Hari Guru Sekolah Integriti Kajang.


BILA disebut akan ditukarkan ke kawasan pendalaman, ramai guru terutamanya wanita mula bimbang jika berita itu menjadi kenyataan.

Mereka takut terpaksa berjauhan dengan keluarga dan jauh dari pusat membeli belah selain berdepan dengan pelajar yang serba kekurangan dari segi ilmu pengetahuan dan kelengkapan persekolahan.

Namun jika difikirkan guru-guru tersebut masih bernasib baik.

Ini kerana ada guru yang terpaksa terpaksa mengajar di sebalik tirai besi iaitu di pusat-pusat tahanan.

Guru tirai besi itu ialah tenaga pengajar yang ditugaskan untuk memberi ilmu dan membentuk banduan remaja berusia 15 hingga 21 tahun yang ditahan kerana pelbagai kesalahan dalam penjara.

Nasib guru tirai besi di sekolah integrasi terbabit juga tidak sebaik guru lain yang mengajar di sekolah menengah kerana kelas yang merupakan tempat mengajar tidak ubah seperti sel yang didiami banduan.

Bagi guru wanita, mereka berdepan dengan anak murid yang disabitkan dengan kesalahan jenayah yang pastinya membuatkan hati tidak senang.

Namun ia bukan penghalang kepada guru terbabit untuk memberikan khidmat terbaik kepada anak-anak murid mereka itu.

Di sebalik terpaksa berulang-alik ke penjara setiap hari termasuk perlu mematuhi pelbagai prosedur keselamatan yang ketat, tugas tetap dilaksana tanpa berbelah bagi.

Malah walaupun terdiri daripada mereka yang disabitkan dengan pelbagai salah laku jenayah, para pelajar dalam penjara itu turut menghargai guru mereka.

Ini terbukti melalui sambutan Hari Guru Sekolah Integrasi Kajang di Penjara Kajang yang diadakan baru-baru bagi meraikan 14 orang guru mereka.

Meskipun pelajar terbabit mempunyai rekod sebagai seorang penjenayah, namun kasih sayang mereka terhadap guru juga teguh.

Perhubungan akrab dan kasih sayang antara mereka dapat dilihat apabila hampir 100 banduan juvenil tidak henti-henti menghiburkan guru mereka dengan pelbagai pertunjukkan pada hari berkenaan.

Terdapat antara mereka mendeklamasi sajak dengan penuh perasaan sebagai menghargai pengorbanan guru dan ada juga yang mengubah lagu bagi menyampaikan rasa terima kasih kepada yang dianggap ibu dan bapa kepada mereka.

Persembahan yang disampaikan ternyata menyentuh hati guru-guru terbabit sehingga ada yang mengalirkan air mata.

Namun suasana itu kemudiannya bertukar menjadi riuh rendah apabila banduan juvenil berkenaan melakonkan semula lagak guru mereka ketika di dalam kelas.

Persembahan itu menjadikan guru-guru terbabit yang terharu kembali ketawa.

Sementara itu, Pengerusi Lembaga Hakim Pelawat Penjara Malaysia, Datuk Seri V.S Suwaminathan, terharu dengan komitmen yang diberikan para guru bagi membentuk pelajar di sebalik tirai besi.

"Bukan semua guru sanggup datang dan mengajar dalam penjara kerana terpaksa berdepan dengan pelbagai kemungkinan.

"Oleh itu, guru yang ada di sini adalah terbaik dan mempunyai semangat juang tinggi untuk mendidik anak bangsa negara ini," kata beliau.

Pengarah Penjara Kajang, Alzafry Mohamed Alnassif berkata, beliau berterima kasih kepada guru-guru di Sekolah Integrasi Kajang kerana jasa mereka.

"Pada tahun 2009, semua banduan lulus dalam peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) dan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) yang diduduki.

"Itu merupakan sumbangan yang amat baik daripada guru-guru di sini," ujar beliau.

No comments:

Post a Comment